15.10.19
2 вересня 2019 року Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук під час зустрічі Президента України з керівництвом Верховної Ради, Кабміну та правоохоронних органів зазначив, що одне з пріоритетних завдань нового Уряду — перегляд прожиткового мінімуму в бік його збільшення та зниження тарифів на комунальні послуги.
ІДЕЯ СОЦІАЛЬНИХ МІНІМУМІВ
Проте далі Уряд з метою виконання зобов’язань, взятих державою перед МВФ, запровадив низку реформ, спрямованих на жорстку економію бюджетних коштів, насамперед уповільнення зростання трудових доходів громадян.
Ліквідовано поняття мінімальної зарплати як оплати за просту некваліфіковану працю. Сьогодні мінімальна зарплата — це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.
Скасовано норму, згідно з якою до складу мінімальної зарплати не включалися доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. Сьогодні при обчисленні розміру зарплати працівника для забезпечення її мінімального розміру враховуються більшість додаткових виплат, навіть сума індексації заробітної плати.
Скасовано норму щодо перевищення розміром тарифної ставки працівника І розряду розміру мінімальної зарплати, а також змінено розрахункову величину для встановлення тарифної ставки (окладу) — замість мінімальної зарплати застосовується удвічі занижений прожитковий мінімум для працездатних осіб, визначений на 1 січня календарного року.
На жаль, така державна політика далека від конституційних норм — в її основу замість суспільно-прийнятних державних соціальних стандартів гідного життя і гідної праці покладено ідею соціальних мінімумів.
Усупереч вимогам профспілок, мінімальна зарплата сьогодні складає 4173 грн., що на 14% нижче фактичного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розрахованого Мінсоцполітики у цінах липня п.р. (4776 грн.), та становить лише 38% від середньої зарплати по Україні (10971 грн.), що не досягає рекомендованого МОП і Світовим банком співвідношення на рівні 50-60 %.
ПРОФСПІЛКОВІ ЗАУВАЖЕННЯ ТА ПРОПОЗИЦІЇ
З метою забезпечення формування оптимальної соціальної складової Держбюджету України на 2020 рік, профспілкові пропозиції у серпні та, повторно, у вересні п.р. були надіслані Кабінету Міністрів, Міністерству фінансів, центральним органам виконавчої влади, НТСЕР і СПО роботодавців.
Однак, Уряд у котре вніс на розгляд до Верховної Ради проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» без урахування пропозицій профспілок.
Результат попереднього аналізу проекту Держбюджету-2020 свідчить про те, що в основу розрахунків його соціально-економічних показників Урядом закладено темпи зростання основних державних соціальних стандартів та гарантій, що не відповідають ані вимогам законодавства, ані домовленостям сторін у Генеральній угоді на 2019-2021 роки.
Профспілки вже направили свої постатейні зауваження та пропозиції до проекту Держбюджету-2020 комітетам ВРУ з питань бюджету та з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, а також кожному народному депутату України.
Зарплата працівників окремих галузей бюджетної сфери залишається значно нижчою, ніж середня по економіці. Так, у липні ц.р. середня заробітна плата в освіті становила 8439 грн. (або 76,9% від середньої по економіці), в охороні здоров’я та наданні соціальної допомоги — 7259 грн. (або 66,2% від середньої по економіці).
Сьогодні оклади окремих керівників державних підприємств перевищують мінімальні оклади працівників основної професії в 200 разів. Численні звернення профспілкових організацій до Уряду щодо скасування вказаних норм, на жаль, поки що не враховані. Окрім занижених соціальних стандартів та мінімальних гарантій у сфері оплати праці, залишаються й інші проблеми, над вирішенням яких профспілки продовжують наполегливо працювати.
м. Одеса, 65079,
вул. Куликове Поле, 1, к. 424